Ik weet dat dit in veel threads is besproken, maar het werd moeilijk om er alles uit te halen, dus hier is wat ik kon verzamelen.
Eerst, BEDANKT aan iedereen die zo hard heeft gewerkt om dit allemaal uit te zoeken in de afgelopen 4 jaar!
OK, hier gaan we...
Zoals de meesten van jullie weten, zijn de fabrieks-Toyota-lagers in de looprollen op de FJ niet afgedicht... stel je voor.
Wat betekent dit?
Welnu, als je een soort wateroversteek doet of in de modder speelt, kan er mogelijk vuil in deze lagers komen en vroeg of laat zullen ze slecht beginnen te worden.
Hoe weet je of je een slecht lager hebt?
De eerste aanwijzing is een 'gierende' geluid dat van onder de motorkap komt, meestal een paar dagen na een water-/modderoversteek. Hoogstwaarschijnlijk zal het geluid na verloop van tijd en toerental luider en luider worden. In sommige gevallen is het probleem ook met andere poelielagers geweest, zoals de dynamo, stuurbekrachtiging, enz... maar in meer dan 90% van de gevallen zitten de slechte lagers in de looprollen (meestal de bovenste).
Hoe voorkom je dat je lagers slecht worden?
Afgezien van het wegblijven van water en modder, is er niet echt een zekere manier om te voorkomen dat de poelies slecht worden. Eén ding dat al geruime tijd werkt, is het 'wassen' van de looprollen na het rijden. Neem een ​​kleine waterfles en maak een gaatje in de bovenkant zodat je het water op de poelies kunt 'spuiten', wat meestal heel goed werkt. Hier is ook een beschrijving over hoe je je poelies goed kunt schoonmaken: https://www.fjcruiserforums.com/forums/how-technical-articles/39749-pulleys-proper-cleaning.html Dit vereist demontage van het Serpentine-systeem.
OK, OK, over welke lagers, in welke poelies hebben we het hier eigenlijk?
Er is wat verwarring, niet alleen op FJ-forums, maar ook in de verschillende handleidingen van het fabricagejaar, welke looprol 1, 2 en 3 is, dus voor het enige doel van deze write-up zal ik me houden aan de termen, 2 bovenste (Afgebeeld als #2 ) en 1 onderste (Afgebeeld als #1 ).
In deze afbeelding, afkomstig uit de 2007 FJ Cruiser Manual, zijn de 3 looprollen rood omcirkeld, samen met de riemspanner die oranje is omcirkeld. Al deze 4 poelielagers zijn niet afgedicht en kunnen mogelijk beschadigd raken bij een water-/modderoversteek.
Wat te doen als je lagers slecht zijn?
Als je nog garantie hebt op je truck, breng hem dan binnen! Meestal zal de dealer de looprollen kosteloos vervangen onder garantie.
Als dat niet werkt, of als je geen garantie meer hebt (zoals ik), dan zou ik voorstellen om te zoeken naar afgedichte lagers/poelies.
De fabrieksniet-afgedichte poelies zijn Koyo.
ACDelco, Dayco, Gates en Goodyear maken allemaal afgedichte looprollen voor de FJ, of beweren dat in ieder geval. Na het bekijken van enkele van de aftermarket-poelies, lijkt het erop dat de meeste (zo niet alle) NTN Canada-lagers gebruiken. Of het dezelfde lagers zijn voor alle bedrijven, weet ik niet.
Een probleem dat ik persoonlijk ben tegengekomen, is dat de aftermarket-lagers een huls (bus, afstandhouder of hoe je het ook wilt noemen) nodig hebben om goed te kunnen werken op de FJ, maar sommige (zoals ACDelco) maken een onjuiste huls en andere hebben er helemaal geen...
De juiste huls voor de bovenkant moet ongeveer 0,405" ID zijn
(Ik heb op dit moment de meting voor de onderkant niet)
In ieder geval mag er vrijwel geen speling op de bout zitten!
Dus welke poelie(s) moet ik kopen?
Geweldige vraag en echt waar deze thread over gaat! Mijn aanbeveling is Gates! Waarom, ik heb in het verleden goede ervaringen gehad met Gates-producten en uit het lezen van veel threads over dit probleem op verschillende FJ-forums, zijn de meesten het erover eens dat Gates de betere keuze is.
Gates:
Twee bovenste poelies (#2 ): 36173 Product Detail Page
Eén onderste poelie (#1 ): 36174 Product Detail Page
Spanner: 38411 Product Detail Page
Serpentine riem: K070834 Product Detail Page
[Toegevoegd door Winterpeg]
NAPA-onderdeelnummers:
Hier zijn de onderdeelnummers voor de NAPA-poelies....
riemlooprol, lager - UNR 36174 - $ 112 CAD
riemlooprol, boven - UNR 36173 - $ 93/stuk CAD
riemspanner-assemblage - UNR 38411 - $ 184 CAD
American napa gebruikt NBH als lijncode in plaats van UNR
De werkelijke nummers zijn hetzelfde.
Waar te koop?
Je kunt de onderdelen kopen waar je maar wilt, maar de beste deal die mensen tot nu toe hebben gevonden, is van RockAuto. Hun prijzen zijn geweldig en met een van de kortingscodes van RetailMeNot kun je nog eens 5% besparen.
Spannerpoelie Waarschuwing!
Blijkbaar kruisverwijst het onderdeelnummer van de bovenste poelie als de poelie op de spanner en sommigen hebben alleen de poelie besteld in plaats van de hele assemblage. Na verder onderzoek (niet door mij) bleek dat dit niet het geval was en dat de poelie niet werkte. Blijkbaar kloppen de afstand en afmetingen niet. Mijn suggestie is om gewoon de hele spanner-assemblage te vervangen en eventuele schade te voorkomen die kan optreden door de verkeerde poelie te installeren.
Hoe te bepalen welke slecht is?
Wanneer de motor draait, kijk dan voorzichtig naar de poelies en kijk of er een 'wiebelt'. Als dat niet werkt (en meestal is het niet erg nauwkeurig), maak dan bij uitgeschakelde motor de spanning op de serpentine-riem los en draai elke spanner afzonderlijk. Meestal kun je zien welke slecht is door een snelle stop, een wiebel, piepen of iets ongewoons.
Demontage:
Als je nog nooit aan een Serpentine-systeem hebt gewerkt, laat dan alsjeblieft iemand je helpen die dat wel heeft gedaan. Het is op geen enkele manier ingewikkeld, maar elke verkeerde uitlijning van de riem kan ernstige schade veroorzaken aan onderdelen, jou en de motor. Wees ook voorzichtig bij het werken met de spanner en rond de radiateurventilator!
Ik ga niet te veel in detail treden, iedereen die hieraan werkt, moet weten hoe dit moet.
Om de spanning te verminderen, draai je de spanner gewoon tegen de klok in (naar de passagier). Er zit een kleine lus aan de onderkant waar je een inbussleutel in kunt steken om de spanning vast te houden terwijl je aan het werk bent.
De poeliebouten zijn vrij strak, maar zouden los moeten komen met een goede sleutel of breekstang.
Hier is een foto van mijn twee bovenste poelies, de zwarte zijn de nieuwe Gates (let op de huls die erbij wordt geleverd aan de linkerkant) en de zilveren zijn mijn oude fabrieks (Koyo):
Op de fabrieksopstelling heeft de bovenste poeliebout eigenlijk een 'stofkap'/ring. Ik heb gelezen dat sommigen hem niet opnieuw hebben geĂŻnstalleerd, maar na een goede reiniging en het nemen van enkele metingen, heb ik besloten hem terug te plaatsen. De middenstijgbuis past perfect op de huls, dus deze beschadigt het lager niet en de OD is precies goed om in de poelie te zitten, hier is een foto van de onderdelen:
Op dit moment heb ik alleen de twee bovenste vervangen, voornamelijk omdat mijn spanner en onderste looprol nog in goede staat verkeren en helaas beide momenteel in backorder staan. Ik zal deze thread updaten zodra ik de onderste en een spanner in handen kan krijgen.
BEWERKT: Voor vervanging van de spannerpoelie verwijzen wij u naar bericht 3 in deze thread van 5Greens: https://www.fjcruiserforums.com/forums/maintenance-tech/127154-idler-pulley-bearing-failure-what-do.html#post1888318
Installatie:
Doe wat je net hebt gedaan, maar dan omgekeerd. Serieus, het is heel gemakkelijk om de huls of ring tijdens het proces te verliezen. Mijn aanbeveling is om hem buiten het voertuig in elkaar te zetten (huls in het lager steken, de ring erop leggen, bout insteken). Eenmaal op zijn plaats, met de hand vastdraaien tot hij vastzit (zorg ervoor dat de bout 'binnen' de poelie zit om te bevestigen dat de huls helemaal is geplaatst).
Nu, het aandraaien volgens 'fabrieksspecificaties' is een heel debat op zich! Blijkbaar zijn er variaties in de verschillende handleidingen van het fabricagejaar.
Mijn FJ is een 2007 en uit mijn handleiding van 2007 kreeg ik dit:
Riem leggen, dubbel en driedubbel controleren om er zeker van te zijn dat de riem perfect is gelegd en op alle poelies zit. Trouwens, als je de riem niet hebt vervangen (ik zou aanraden om te vervangen als je meer dan 70.000 km op de truck hebt), controleer dan voor de installatie op schade!
Tot slot, onderdeelnummers en koppelingsspecificaties (2007 Handleiding):
Nogmaals, ik zal updaten met alle informatie die ik en/of anderen hebben.
Eerst, BEDANKT aan iedereen die zo hard heeft gewerkt om dit allemaal uit te zoeken in de afgelopen 4 jaar!
OK, hier gaan we...
Zoals de meesten van jullie weten, zijn de fabrieks-Toyota-lagers in de looprollen op de FJ niet afgedicht... stel je voor.
Wat betekent dit?
Welnu, als je een soort wateroversteek doet of in de modder speelt, kan er mogelijk vuil in deze lagers komen en vroeg of laat zullen ze slecht beginnen te worden.
Hoe weet je of je een slecht lager hebt?
De eerste aanwijzing is een 'gierende' geluid dat van onder de motorkap komt, meestal een paar dagen na een water-/modderoversteek. Hoogstwaarschijnlijk zal het geluid na verloop van tijd en toerental luider en luider worden. In sommige gevallen is het probleem ook met andere poelielagers geweest, zoals de dynamo, stuurbekrachtiging, enz... maar in meer dan 90% van de gevallen zitten de slechte lagers in de looprollen (meestal de bovenste).
Hoe voorkom je dat je lagers slecht worden?
Afgezien van het wegblijven van water en modder, is er niet echt een zekere manier om te voorkomen dat de poelies slecht worden. Eén ding dat al geruime tijd werkt, is het 'wassen' van de looprollen na het rijden. Neem een ​​kleine waterfles en maak een gaatje in de bovenkant zodat je het water op de poelies kunt 'spuiten', wat meestal heel goed werkt. Hier is ook een beschrijving over hoe je je poelies goed kunt schoonmaken: https://www.fjcruiserforums.com/forums/how-technical-articles/39749-pulleys-proper-cleaning.html Dit vereist demontage van het Serpentine-systeem.
OK, OK, over welke lagers, in welke poelies hebben we het hier eigenlijk?
Er is wat verwarring, niet alleen op FJ-forums, maar ook in de verschillende handleidingen van het fabricagejaar, welke looprol 1, 2 en 3 is, dus voor het enige doel van deze write-up zal ik me houden aan de termen, 2 bovenste (Afgebeeld als #2 ) en 1 onderste (Afgebeeld als #1 ).

In deze afbeelding, afkomstig uit de 2007 FJ Cruiser Manual, zijn de 3 looprollen rood omcirkeld, samen met de riemspanner die oranje is omcirkeld. Al deze 4 poelielagers zijn niet afgedicht en kunnen mogelijk beschadigd raken bij een water-/modderoversteek.
Wat te doen als je lagers slecht zijn?
Als je nog garantie hebt op je truck, breng hem dan binnen! Meestal zal de dealer de looprollen kosteloos vervangen onder garantie.
Als dat niet werkt, of als je geen garantie meer hebt (zoals ik), dan zou ik voorstellen om te zoeken naar afgedichte lagers/poelies.
De fabrieksniet-afgedichte poelies zijn Koyo.
ACDelco, Dayco, Gates en Goodyear maken allemaal afgedichte looprollen voor de FJ, of beweren dat in ieder geval. Na het bekijken van enkele van de aftermarket-poelies, lijkt het erop dat de meeste (zo niet alle) NTN Canada-lagers gebruiken. Of het dezelfde lagers zijn voor alle bedrijven, weet ik niet.
Een probleem dat ik persoonlijk ben tegengekomen, is dat de aftermarket-lagers een huls (bus, afstandhouder of hoe je het ook wilt noemen) nodig hebben om goed te kunnen werken op de FJ, maar sommige (zoals ACDelco) maken een onjuiste huls en andere hebben er helemaal geen...
De juiste huls voor de bovenkant moet ongeveer 0,405" ID zijn
(Ik heb op dit moment de meting voor de onderkant niet)
In ieder geval mag er vrijwel geen speling op de bout zitten!
Dus welke poelie(s) moet ik kopen?
Geweldige vraag en echt waar deze thread over gaat! Mijn aanbeveling is Gates! Waarom, ik heb in het verleden goede ervaringen gehad met Gates-producten en uit het lezen van veel threads over dit probleem op verschillende FJ-forums, zijn de meesten het erover eens dat Gates de betere keuze is.
Gates:

Twee bovenste poelies (#2 ): 36173 Product Detail Page
Eén onderste poelie (#1 ): 36174 Product Detail Page
Spanner: 38411 Product Detail Page
Serpentine riem: K070834 Product Detail Page
[Toegevoegd door Winterpeg]
NAPA-onderdeelnummers:
Hier zijn de onderdeelnummers voor de NAPA-poelies....
riemlooprol, lager - UNR 36174 - $ 112 CAD
riemlooprol, boven - UNR 36173 - $ 93/stuk CAD
riemspanner-assemblage - UNR 38411 - $ 184 CAD
American napa gebruikt NBH als lijncode in plaats van UNR
De werkelijke nummers zijn hetzelfde.
Waar te koop?
Je kunt de onderdelen kopen waar je maar wilt, maar de beste deal die mensen tot nu toe hebben gevonden, is van RockAuto. Hun prijzen zijn geweldig en met een van de kortingscodes van RetailMeNot kun je nog eens 5% besparen.
Spannerpoelie Waarschuwing!
Blijkbaar kruisverwijst het onderdeelnummer van de bovenste poelie als de poelie op de spanner en sommigen hebben alleen de poelie besteld in plaats van de hele assemblage. Na verder onderzoek (niet door mij) bleek dat dit niet het geval was en dat de poelie niet werkte. Blijkbaar kloppen de afstand en afmetingen niet. Mijn suggestie is om gewoon de hele spanner-assemblage te vervangen en eventuele schade te voorkomen die kan optreden door de verkeerde poelie te installeren.
Hoe te bepalen welke slecht is?
Wanneer de motor draait, kijk dan voorzichtig naar de poelies en kijk of er een 'wiebelt'. Als dat niet werkt (en meestal is het niet erg nauwkeurig), maak dan bij uitgeschakelde motor de spanning op de serpentine-riem los en draai elke spanner afzonderlijk. Meestal kun je zien welke slecht is door een snelle stop, een wiebel, piepen of iets ongewoons.
Demontage:
Als je nog nooit aan een Serpentine-systeem hebt gewerkt, laat dan alsjeblieft iemand je helpen die dat wel heeft gedaan. Het is op geen enkele manier ingewikkeld, maar elke verkeerde uitlijning van de riem kan ernstige schade veroorzaken aan onderdelen, jou en de motor. Wees ook voorzichtig bij het werken met de spanner en rond de radiateurventilator!
Ik ga niet te veel in detail treden, iedereen die hieraan werkt, moet weten hoe dit moet.
Om de spanning te verminderen, draai je de spanner gewoon tegen de klok in (naar de passagier). Er zit een kleine lus aan de onderkant waar je een inbussleutel in kunt steken om de spanning vast te houden terwijl je aan het werk bent.
De poeliebouten zijn vrij strak, maar zouden los moeten komen met een goede sleutel of breekstang.
Hier is een foto van mijn twee bovenste poelies, de zwarte zijn de nieuwe Gates (let op de huls die erbij wordt geleverd aan de linkerkant) en de zilveren zijn mijn oude fabrieks (Koyo):

Op de fabrieksopstelling heeft de bovenste poeliebout eigenlijk een 'stofkap'/ring. Ik heb gelezen dat sommigen hem niet opnieuw hebben geĂŻnstalleerd, maar na een goede reiniging en het nemen van enkele metingen, heb ik besloten hem terug te plaatsen. De middenstijgbuis past perfect op de huls, dus deze beschadigt het lager niet en de OD is precies goed om in de poelie te zitten, hier is een foto van de onderdelen:

Op dit moment heb ik alleen de twee bovenste vervangen, voornamelijk omdat mijn spanner en onderste looprol nog in goede staat verkeren en helaas beide momenteel in backorder staan. Ik zal deze thread updaten zodra ik de onderste en een spanner in handen kan krijgen.
BEWERKT: Voor vervanging van de spannerpoelie verwijzen wij u naar bericht 3 in deze thread van 5Greens: https://www.fjcruiserforums.com/forums/maintenance-tech/127154-idler-pulley-bearing-failure-what-do.html#post1888318
Installatie:
Doe wat je net hebt gedaan, maar dan omgekeerd. Serieus, het is heel gemakkelijk om de huls of ring tijdens het proces te verliezen. Mijn aanbeveling is om hem buiten het voertuig in elkaar te zetten (huls in het lager steken, de ring erop leggen, bout insteken). Eenmaal op zijn plaats, met de hand vastdraaien tot hij vastzit (zorg ervoor dat de bout 'binnen' de poelie zit om te bevestigen dat de huls helemaal is geplaatst).
Nu, het aandraaien volgens 'fabrieksspecificaties' is een heel debat op zich! Blijkbaar zijn er variaties in de verschillende handleidingen van het fabricagejaar.
Mijn FJ is een 2007 en uit mijn handleiding van 2007 kreeg ik dit:


Riem leggen, dubbel en driedubbel controleren om er zeker van te zijn dat de riem perfect is gelegd en op alle poelies zit. Trouwens, als je de riem niet hebt vervangen (ik zou aanraden om te vervangen als je meer dan 70.000 km op de truck hebt), controleer dan voor de installatie op schade!
Tot slot, onderdeelnummers en koppelingsspecificaties (2007 Handleiding):

Nogmaals, ik zal updaten met alle informatie die ik en/of anderen hebben.