Toyota FJ Cruiser Forum banner

Defecte looprol/lager, wat te doen:

332K views 256 replies 119 participants last post by  Desert_Rat  
#1 · (Edited by Moderator)
Ik weet dat dit in veel threads is besproken, maar het werd moeilijk om er alles uit te halen, dus hier is wat ik kon verzamelen.

Eerst, BEDANKT aan iedereen die zo hard heeft gewerkt om dit allemaal uit te zoeken in de afgelopen 4 jaar!

OK, hier gaan we...

Zoals de meesten van jullie weten, zijn de fabrieks-Toyota-lagers in de looprollen op de FJ niet afgedicht... stel je voor.

Wat betekent dit?
Welnu, als je een soort wateroversteek doet of in de modder speelt, kan er mogelijk vuil in deze lagers komen en vroeg of laat zullen ze slecht beginnen te worden.

Hoe weet je of je een slecht lager hebt?
De eerste aanwijzing is een 'gierende' geluid dat van onder de motorkap komt, meestal een paar dagen na een water-/modderoversteek. Hoogstwaarschijnlijk zal het geluid na verloop van tijd en toerental luider en luider worden. In sommige gevallen is het probleem ook met andere poelielagers geweest, zoals de dynamo, stuurbekrachtiging, enz... maar in meer dan 90% van de gevallen zitten de slechte lagers in de looprollen (meestal de bovenste).

Hoe voorkom je dat je lagers slecht worden?
Afgezien van het wegblijven van water en modder, is er niet echt een zekere manier om te voorkomen dat de poelies slecht worden. Eén ding dat al geruime tijd werkt, is het 'wassen' van de looprollen na het rijden. Neem een ​​kleine waterfles en maak een gaatje in de bovenkant zodat je het water op de poelies kunt 'spuiten', wat meestal heel goed werkt. Hier is ook een beschrijving over hoe je je poelies goed kunt schoonmaken: https://www.fjcruiserforums.com/forums/how-technical-articles/39749-pulleys-proper-cleaning.html Dit vereist demontage van het Serpentine-systeem.

OK, OK, over welke lagers, in welke poelies hebben we het hier eigenlijk?
Er is wat verwarring, niet alleen op FJ-forums, maar ook in de verschillende handleidingen van het fabricagejaar, welke looprol 1, 2 en 3 is, dus voor het enige doel van deze write-up zal ik me houden aan de termen, 2 bovenste (Afgebeeld als #2 ) en 1 onderste (Afgebeeld als #1 ).
Image

In deze afbeelding, afkomstig uit de 2007 FJ Cruiser Manual, zijn de 3 looprollen rood omcirkeld, samen met de riemspanner die oranje is omcirkeld. Al deze 4 poelielagers zijn niet afgedicht en kunnen mogelijk beschadigd raken bij een water-/modderoversteek.


Wat te doen als je lagers slecht zijn?
Als je nog garantie hebt op je truck, breng hem dan binnen! Meestal zal de dealer de looprollen kosteloos vervangen onder garantie.

Als dat niet werkt, of als je geen garantie meer hebt (zoals ik), dan zou ik voorstellen om te zoeken naar afgedichte lagers/poelies.

De fabrieksniet-afgedichte poelies zijn Koyo.

ACDelco, Dayco, Gates en Goodyear maken allemaal afgedichte looprollen voor de FJ, of beweren dat in ieder geval. Na het bekijken van enkele van de aftermarket-poelies, lijkt het erop dat de meeste (zo niet alle) NTN Canada-lagers gebruiken. Of het dezelfde lagers zijn voor alle bedrijven, weet ik niet.

Een probleem dat ik persoonlijk ben tegengekomen, is dat de aftermarket-lagers een huls (bus, afstandhouder of hoe je het ook wilt noemen) nodig hebben om goed te kunnen werken op de FJ, maar sommige (zoals ACDelco) maken een onjuiste huls en andere hebben er helemaal geen...

De juiste huls voor de bovenkant moet ongeveer 0,405" ID zijn
(Ik heb op dit moment de meting voor de onderkant niet)
In ieder geval mag er vrijwel geen speling op de bout zitten!

Dus welke poelie(s) moet ik kopen?
Geweldige vraag en echt waar deze thread over gaat! Mijn aanbeveling is Gates! Waarom, ik heb in het verleden goede ervaringen gehad met Gates-producten en uit het lezen van veel threads over dit probleem op verschillende FJ-forums, zijn de meesten het erover eens dat Gates de betere keuze is.


Gates:
Image


Twee bovenste poelies (#2 ): 36173 Product Detail Page
Eén onderste poelie (#1 ): 36174 Product Detail Page
Spanner: 38411 Product Detail Page
Serpentine riem: K070834 Product Detail Page

[Toegevoegd door Winterpeg]
NAPA-onderdeelnummers:

Hier zijn de onderdeelnummers voor de NAPA-poelies....
riemlooprol, lager - UNR 36174 - $ 112 CAD
riemlooprol, boven - UNR 36173 - $ 93/stuk CAD
riemspanner-assemblage - UNR 38411 - $ 184 CAD

American napa gebruikt NBH als lijncode in plaats van UNR
De werkelijke nummers zijn hetzelfde.

Waar te koop?
Je kunt de onderdelen kopen waar je maar wilt, maar de beste deal die mensen tot nu toe hebben gevonden, is van RockAuto. Hun prijzen zijn geweldig en met een van de kortingscodes van RetailMeNot kun je nog eens 5% besparen.

Spannerpoelie Waarschuwing!
Blijkbaar kruisverwijst het onderdeelnummer van de bovenste poelie als de poelie op de spanner en sommigen hebben alleen de poelie besteld in plaats van de hele assemblage. Na verder onderzoek (niet door mij) bleek dat dit niet het geval was en dat de poelie niet werkte. Blijkbaar kloppen de afstand en afmetingen niet. Mijn suggestie is om gewoon de hele spanner-assemblage te vervangen en eventuele schade te voorkomen die kan optreden door de verkeerde poelie te installeren.

Hoe te bepalen welke slecht is?
Wanneer de motor draait, kijk dan voorzichtig naar de poelies en kijk of er een 'wiebelt'. Als dat niet werkt (en meestal is het niet erg nauwkeurig), maak dan bij uitgeschakelde motor de spanning op de serpentine-riem los en draai elke spanner afzonderlijk. Meestal kun je zien welke slecht is door een snelle stop, een wiebel, piepen of iets ongewoons.

Demontage:
Als je nog nooit aan een Serpentine-systeem hebt gewerkt, laat dan alsjeblieft iemand je helpen die dat wel heeft gedaan. Het is op geen enkele manier ingewikkeld, maar elke verkeerde uitlijning van de riem kan ernstige schade veroorzaken aan onderdelen, jou en de motor. Wees ook voorzichtig bij het werken met de spanner en rond de radiateurventilator!

Ik ga niet te veel in detail treden, iedereen die hieraan werkt, moet weten hoe dit moet.

Om de spanning te verminderen, draai je de spanner gewoon tegen de klok in (naar de passagier). Er zit een kleine lus aan de onderkant waar je een inbussleutel in kunt steken om de spanning vast te houden terwijl je aan het werk bent.

De poeliebouten zijn vrij strak, maar zouden los moeten komen met een goede sleutel of breekstang.

Hier is een foto van mijn twee bovenste poelies, de zwarte zijn de nieuwe Gates (let op de huls die erbij wordt geleverd aan de linkerkant) en de zilveren zijn mijn oude fabrieks (Koyo):
Image


Op de fabrieksopstelling heeft de bovenste poeliebout eigenlijk een 'stofkap'/ring. Ik heb gelezen dat sommigen hem niet opnieuw hebben geĂŻnstalleerd, maar na een goede reiniging en het nemen van enkele metingen, heb ik besloten hem terug te plaatsen. De middenstijgbuis past perfect op de huls, dus deze beschadigt het lager niet en de OD is precies goed om in de poelie te zitten, hier is een foto van de onderdelen:
Image


Op dit moment heb ik alleen de twee bovenste vervangen, voornamelijk omdat mijn spanner en onderste looprol nog in goede staat verkeren en helaas beide momenteel in backorder staan. Ik zal deze thread updaten zodra ik de onderste en een spanner in handen kan krijgen.

BEWERKT: Voor vervanging van de spannerpoelie verwijzen wij u naar bericht 3 in deze thread van 5Greens: https://www.fjcruiserforums.com/forums/maintenance-tech/127154-idler-pulley-bearing-failure-what-do.html#post1888318

Installatie:
Doe wat je net hebt gedaan, maar dan omgekeerd. Serieus, het is heel gemakkelijk om de huls of ring tijdens het proces te verliezen. Mijn aanbeveling is om hem buiten het voertuig in elkaar te zetten (huls in het lager steken, de ring erop leggen, bout insteken). Eenmaal op zijn plaats, met de hand vastdraaien tot hij vastzit (zorg ervoor dat de bout 'binnen' de poelie zit om te bevestigen dat de huls helemaal is geplaatst).

Nu, het aandraaien volgens 'fabrieksspecificaties' is een heel debat op zich! Blijkbaar zijn er variaties in de verschillende handleidingen van het fabricagejaar.
Mijn FJ is een 2007 en uit mijn handleiding van 2007 kreeg ik dit:

Image

Image


Riem leggen, dubbel en driedubbel controleren om er zeker van te zijn dat de riem perfect is gelegd en op alle poelies zit. Trouwens, als je de riem niet hebt vervangen (ik zou aanraden om te vervangen als je meer dan 70.000 km op de truck hebt), controleer dan voor de installatie op schade!


Tot slot, onderdeelnummers en koppelingsspecificaties (2007 Handleiding):
Image


Nogmaals, ik zal updaten met alle informatie die ik en/of anderen hebben.
 
#3 ·
Bedankt voor het samenstellen van de onderdelenlijst voor een complete revisie van het riemsysteem. Door het lezen van deze post heb ik alle katrollen vervangen, samen met een langverwachte riemvervanging. Ik heb uw onderdelenlijst en winkeladvies gebruikt voor een totale kostprijs van net geen $200. Mijn bovenste geleiders waren van blank metaal in plaats van zwart. De spanner is de beugel voor de dynamo en de aircocompressor. Het vervangen van de spanner vereist het verwijderen of verplaatsen van de dynamo en de aircocompressor. Ik vond het gemakkelijker om de ventilator en de afscherming samen met de accu te verwijderen om toegang te krijgen. 6 uur na het starten van de klus reed ik weg. Ik had het geluid van het riemsysteem daarvoor niet opgemerkt, maar daarna was het gebrek aan geluid merkbaar. Ik had het eerder moeten doen, met 166.000 mijl was het nodig.
 
#203 ·
Bedankt voor het samenstellen van de onderdelenlijst voor een complete revisie van het riemsysteem. Door het lezen van deze post heb ik alle katrollen vervangen, samen met een langverwachte riemvervanging. Ik heb uw onderdelenlijst en winkeladvies gebruikt voor een totale kostprijs van net geen $200. Mijn bovenste geleiders waren van blank metaal in plaats van zwart. De spanner is de beugel voor de dynamo en de aircocompressor. Het vervangen van de spanner vereist het verwijderen of verplaatsen van de dynamo en de aircocompressor. Ik vond het gemakkelijker om de ventilator en de afscherming samen met de accu te verwijderen om toegang te krijgen. 6 uur na het starten van de klus reed ik weg. Ik had het geluid van het riemsysteem niet eerder opgemerkt, maar na het gebrek aan geluid was het merkbaar. Ik had het eerder moeten doen, met 166.000 mijl moest het gebeuren.

Image

Gates #36173

Image

Gates #38411

Image

Verwijder de draadkapclips van de dynamo aan de zijkanten

Image

Verwijder de dynamo-draden en de draadbeugel

Image

Verwijder de dynamo-montagebouten en verwijder de dynamo.

Image

Verwijder de bout op de beugel voor de aircoslang om de compressor te kunnen verplaatsen.

Image

Verwijder de bouten ((4) één niet getoond) waardoor de compressor kan worden verplaatst.

Image

Verwijder de spanner 5 bouten.

Omgekeerde stappen om opnieuw te installeren.
Necro-bericht, dat weet ik, maar is er een kans dat je de foto's nog hebt?
 
#4 ·
Fantastische draad! A+
 
#6 ·
Welnu, ik vervang nu mijn tweede set lagers (Toyota deed de eerste 2 onder garantie) en ik denk dat het vervangen van de hele katrol een verspilling van geld is. Ik ben naar een lokale lagershop gegaan en heb de 6302 lagers opgehaald voor $13 per stuk. Ik heb ze uit de katrollen geperst en een lokale machinefabriek maakt de bussen voor me voor $20. Dus vanaf nu, als ik ze ooit weer moet vervangen, kost het me maar $13 per katrol.
 
#7 ·
Een oude thread nieuw leven inblazen, ik moet dit doen, maar ik vind gemengde info voor 2009 FJs. Zijn deze veranderd? Sommige sites geven me 3 dezelfde, Dayco 89158, en sommige 2 verschillende modellen 1x 89169 en 2x 89158, wederom van Dayco. De meeste beschikbare info komt van de 2007 FJs, zouden de modellen veranderd kunnen zijn?

Kan iemand me hierbij helpen?

Bedankt
 
#9 ·
Een oude thread nieuw leven inblazen, ik moet dit doen maar ik vind gemengde info voor 2009 FJs. Zijn deze veranderd? Sommige sites geven me 3 dezelfde, Dayco 89158, en sommige 2 verschillende modellen 1x 89169 en 2x 89158, weer in Dayco. De meeste info die beschikbaar is, komt van de 2007 FJs, zouden ze van model veranderd kunnen zijn?

Kan iemand me hierbij helpen?

Bedankt
Ze kunnen verschillend zijn, ik ben vergeten in welk jaar Toyota een aantal van de motoronderdelen heeft veranderd, ofwel 2009 of 2010, weet het niet zeker, sorry!
 
#11 ·
Uitstekende thread, deze lagers faalden op de FJ van mijn zoon & de dealer wilde geen garantie geven vanwege modder op de katrollen.
Serieus? Op een 4WD-truck die verkocht wordt om off-road te kunnen rijden en een handleiding die laat zien hoe je rotsen kunt beklimmen en de truck veilig kunt onderdompelen?Laat ze de brochures zien met foto's van de FJ off-road en vraag ze dan met een stem die duidelijk genoeg is om in de verkoopruimte te horen, waarom ze de garantie weigeren als een FJ op een onverharde weg wordt gebruikt.De mijne begint te janken bij 20K en ik ben verdoemd als ze de garantie weigeren voor "modder" of iets anders dat normaal gebruik is. De truck wordt niet misbruikt.Ik kan een weigering begrijpen als ze schade onder de truck vinden, zoals een verbrijzelde bodemplaat of iets dergelijks, maar alleen modder onder de motorkap? Klinkt verdacht.
 
#14 ·
Geweldige post en illustraties!
 
This post has been deleted
#16 ·
Dus hoe weet ik of ik alleen de lagers nodig heb of de hele montage?!?! Ik moet dit doen. Ik ben aan het wheelen geweest door modder/water en nadat ik de motor met een hogedrukreiniger heb schoongemaakt, is het NU ECHT slecht.
Het lijkt er wel op dat de lagers de enige componenten zijn die defect zouden kunnen raken. Dit is een geweldig draadje/verslag! Bedankt en hulde aan de OP en aan iedereen die extra info heeft bijgedragen. Voor degenen onder ons die graag onze eigen mods & upgrades doen, is het achteraf inbouwen van afgedichte lagers in de looprollen een relatief eenvoudige en goedkope toevoeging die een zeer goede en welkome verbetering zou opleveren voor off-road prestaties, levensduur en gemoedsrust.
 
#19 ·
Ik moet de OP credits geven voor een uitstekende uitwerking! Ik heb alle looprollagers op mijn 07' met minder dan 20K de eerste keer door de dealer laten vervangen en ze faalden 8K later. Ik ben niet teruggegaan naar de oude threads, maar als ik me goed herinner, was het niet nodig om de looprolspanner te vervangen. Je kon de oude huls en ring op dat specifieke lager gebruiken als ik me goed herinner. Er was een lijst met alle lagernummers en je kon ze allemaal kopen bij Nappa Auto parts voor $60. Het kostte me maar 20 minuten om ze allemaal te verwijderen en te vervangen.
 
#21 ·
Hallo allemaal
Even voor de duidelijkheid, ik heb net de 3 lagers besteld bij Rock Auto.

Twee bovenste katrollen (#2): 36173 Product Detail Pagina
Eén onderste katrol (#1): 36174 Product Detail Pagina
Spanner: 38411
WAT IK WIL WETEN IS, hebben ze de juiste maat aan de binnenkant of moet ik een huls plaatsen, zo ja, wat is dan de beste manier om dit te doen?

Ja, er zit zeewater en zand in! Misschien kunnen ze "NIET WATERDICHT" ergens op de auto zetten, kijken hoeveel ze er dan verkopen (ik hou van mijn FJ, maar man, dat is dom) :thinkerg:
 
This post has been deleted
#22 ·
Ik heb een '08 en de nieuwe katrollen hadden de juiste maat (geen aanpassingen nodig). Het was een heel eenvoudig proces, volgens zijn aanwijzingen. De enige echte pijn (voor mij) was om bij de bouten van de AC-compressor te komen.
Hoi

dank je wel, dat is goed om te weten, mijn lagers gingen ver van huis kapot, dus ik vond één lager en de andere twee heb ik schoongemaakt en vet erin gedaan door de afdekking terug te trekken en het vet met een speld erin te duwen, ze terug te plaatsen en 1500 km terug naar huis te rijden. Misschien ook goed om te weten.
 
#23 · (Edited)
Worden de compressor en de dynamo verwijderd om toegang te krijgen tot de onderste poelie? Geweldige thread! Ik ga de mijne binnenkort vervangen, ik wist niet zeker of het mogelijk is om bij de onderkant te komen zonder de compressor/dynamo te verwijderen. Ik was benieuwd waarom de dynamo/compressor verwijderd moest worden. De mijne maakt een heel zacht geluid, dus ik zal proberen te bepalen welke poelie het is, ik vermoed dat het een van de bovenste poelies kan zijn, die lijken gemakkelijk genoeg te vervangen.
 
This post has been deleted
#24 ·
Ja. De compressor is letterlijk tegen de looprol gemonteerd. Je MOET de compressorBOUTEN verwijderen en dan kun je de compressor laten bungelen (opzij) om de looprol te vervangen. De compressor bouten zijn een MAJOR PITA!
Begrepen, bedankt! Ik ga beginnen met de drie poelies en van daaruit verder gaan. Wat vreemd is, is dat die van mij niet vaak lawaai maken, af en toe. Na het lezen van deze thread, denk ik dat ik net zo goed de poelies kan vervangen om aan de veilige kant te zitten.

Nogmaals bedankt voor de reactie!
 
#26 ·
Ja, je had alleen de katrol nodig, niet de montagebeugel.
 
#28 ·
Ik heb een 07 met 90k en ik denk erover om de multiriem (nog steeds de originele), poelies, waterpomp en dynamo te vervangen, ik heb geen problemen of vreemde geluiden uit de motor, wat raden jullie aan?
Rijd je door heel diep water of modder?

Als je geen van de typische piepgeluiden hebt, zou ik gewoon de riem vervangen. Wanneer je de riem eraf hebt, controleer dan elk van de poelies, inclusief de waterpomp en dynamo, op soepele beweging, geen gewobbel of ongebruikelijke geluiden. Als alles goed is, plaats dan de nieuwe riem en ga verder. Als een van de poelies slecht wordt, vervang dan alle 4. Ik zou de waterpomp of dynamo niet aanraken, tenzij je duidelijke problemen hebt. Het zijn geen typische onderhoudsartikelen.

DEWFPO
 
  • Like
Reactions: Sanderhawk
#30 ·
Nou, als je erover denkt om diep water in te gaan, dan is het goed om waterdichte te gebruiken!!! Die je nu hebt, zijn dat zeker niet!!:wave: