Toyota FJ Cruiser Forum banner

Zelf een automatische transmissie spoelen?

516K views 523 replies 133 participants last post by  FJCamper1  
#1 ·
Ik zit bijna op 70.000 km, dus ik moet de gebruikelijke service uitvoeren en daarnaast wil ik de transmissie doorspoelen.
Ik heb de vloeistof (16 quarts) en ben niet bang om deze klus aan te pakken.

Mijn bedoeling is:
Een leiding vooraan loskoppelen (bij mijn transmissiekoeler), omdat deze gemakkelijk te bereiken is.
De vulplug aan de zijkant van de transmissie openen en een vulslang en trechter insteken.
Een aftapfles onder de open leiding plaatsen.
Starten om een paar quarts per keer eruit te pompen.
Uitzetten
Nieuwe vloeistof toevoegen in de hoeveelheid die eruit is gepompt.
Herhalen totdat ik alle vloeistof heb gebruikt.

Het niveau controleren en zo nodig bijvullen.

Heeft iemand dit al gedaan?
Gaat mijn procedure werken?
Wat mis ik?
Ik heb gelezen dat ik de ECU moet resetten zodat deze de schakelpatronen opnieuw leert. Wat nog meer...

Bedankt voor alle feedback (zeg me alsjeblieft niet dat ik het naar de dealer moet brengen).

• Like
Reactions: jorge
#2 ·
Ik ben klaar om hetzelfde te doen, ik kan niet geloven dat de dealers zeggen dat het een afgesloten eenheid is die de levensduur van de truck meegaat. Ik wil het systeem ook doorspoelen en het lijkt erop dat de beste manier, zoals ik het me voorstel, de manier is die u hierboven beschrijft.

Kom op, jullie experts! Laten we het van jullie horen :bigthumb:

#3 ·
Ik heb het al gedaan. Je hebt het precies goed, behalve dat het niet nodig is om de ECU te resetten. Blijf spoelen tot alle ATF die uit de koelleiding komt vers, schoon en nieuw is. De gemakkelijkste manier is om alle vier de hoeken van de truck op kriksteunen te zetten en een lege emmer van 5 gallon onder de koelleiding te plaatsen, zodat je hem tijdens de procedure niet hoeft te legen.

#5 ·
Ik heb het al gedaan. Je hebt het precies goed, behalve dat het niet nodig is om de ECU te resetten. Blijf spoelen totdat alle ATF die uit de koelleiding komt vers, schoon, zoet en nieuw is. De gemakkelijkste manier is om alle vier de hoeken van de truck op kriksteunen te zetten en een lege emmer van 5 gallon onder de koelleiding te plaatsen, zodat je hem tijdens de procedure niet hoeft te legen.
Hoi 1911 :wave: Denk je dat 5 gallon vloeistof genoeg is om het systeem door te spoelen door de motor te starten, een paar liter af te tappen en dan een paar liter toe te voegen en deze procedure te blijven volgen? Als je dit doet, mengt de oude vloeistof zich dan met de nieuw toegevoegde vloeistof? Betekent dit dat de helft nieuw is en de helft nieuw in de emmer wordt geleegd?

#9 ·
Ik zou waarschijnlijk de pan willen laten zakken om ook de transmissiefilter te vervangen.
Er is geen vervangbaar filter, alleen een metalen "zeef" voor de klepbehuizing. Zonde van de tijd om de pan te laten zakken IMO.

Wat zijn je gedachten over het installeren van een externe oliefilter aan de retourzijde? Een goede stromingseenheid zoals een K&N oliefilter zou toch moeten werken?

Gedachten?
Daar moet je echt voorzichtig mee zijn; moderne automatische transmissies zijn gevoelig voor de juiste hydraulische druk en ik zou aarzelen om enige tegendruk in het systeem te introduceren.

Hallo 1911 :wave: Denk je dat 5gl vloeistof genoeg is om het systeem door te spoelen door de motor te starten, een paar quarts af te tappen, dan een paar quarts toe te voegen en deze procedure te blijven volgen? Als je dit doet, mengt de oude vloeistof zich dan met de nieuwe vloeistof die is toegevoegd? Betekent dit dat de helft nieuw is en de helft nieuw in de emmer wordt geleegd?
Je hebt niet zoiets als 5 gallons nieuwe vloeistof nodig, IIRC was een paar gallons alles wat ik nodig had. Volgens de FSM is het vullen van het systeem inclusief een nieuwe (droge) koppelomvormer slechts 6 quarts, dus 8 quarts zou je wat extra moeten geven om alles door te spoelen. De lege 5-gallon emmer voor een opvangbak is alleen voor het gemak en minder rommel; de vloeistof komt onder behoorlijk goede druk naar buiten en als je een gewone olieopvangbak gebruikt, spetter je waarschijnlijk ATF over je hele vloer. Je moet de motor nog steeds ongeveer 60 seconden per keer laten draaien, hem afzetten en meer ATF toevoegen en herhalen. De automatische transmissie-oliepomp is zeer efficiënt en pompt ATF vrij snel naar buiten. Je wilt hem niet droog laten draaien, alleen laag, en dan bij elke iteratie bijvullen. Deze procedure doet het vrij goed om de oude vloeistof met de nieuwe naar buiten te duwen en niet veel te mengen, zo niet helemaal. Het is vrij duidelijk wanneer alle oude ATF eruit is, omdat de vloeistof die uit de koelerretourleiding komt, vrijwel meteen felrood (nieuwe vloeistof) wordt. Ik laat hem daarna altijd nog minstens één cyclus draaien om er zeker van te zijn.

Beantwoordt dit je vraag?

2. Verwijder de transmissiepan.
3. Vervang de transmissiefilter.
4. Installeer de transmissiepan.
Om het punt niet te overbelasten, maar nogmaals, er is geen transmissiefilter.

Veel plezier met het verwijderen van de pan op die transmissie. Het kan je een moeilijke tijd bezorgen!
Dat is als je hem kunt vinden!:)
De pan is vrij gemakkelijk toegankelijk, maar nogmaals, er is geen reden om hem te verwijderen, tenzij je de klepbehuizing eronder moet onderhouden.

#11 ·
Ik zit bijna op 70.000 km, dus ik moet de gebruikelijke service uitvoeren en daarnaast wil ik de transmissie doorspoelen.
Ik heb de vloeistof (16 quarts) en ben niet bang om deze klus aan te pakken.

Het is mijn bedoeling om:
Een leiding aan de voorkant los te koppelen (bij mijn transmissiekoeler), omdat deze gemakkelijk te bereiken is.
De vulplug aan de zijkant van de transmissie openen en een vulbuis en trechter erin steken.
Een aftapfles onder de open leiding plaatsen.
Starten om een paar quarts per keer eruit te pompen.
Uitzetten
Nieuwe vloeistof toevoegen in de hoeveelheid die eruit is gepompt.
Herhalen totdat ik alle vloeistof heb gebruikt.

Het niveau controleren en indien nodig bijvullen.

Heeft iemand dit al gedaan?
Gaat mijn procedure werken?
Wat mis ik? Ik heb gelezen dat ik de ECU moet resetten zodat deze de schakelpatronen opnieuw leert. Wat nog meer...

Bedankt voor alle feedback (zeg me alsjeblieft niet dat ik het naar de dealer moet brengen).
Dit is precies wat ik van plan ben, maar dan zonder de TCM/ECM reset. Niet nodig naar mijn mening. Ik heb dit nog niet op de FJ gedaan, maar ik heb deze exacte procedure op andere AW-transmissies gedaan en het werkt prima.

Ik ben niet van plan om de carterpan te laten zakken. Ik zal ~2 quarts per keer aftappen, omdat je het niet zo snel kunt vullen als het eruit pompt en je wilt niet dat het droogloopt.

Als de ATF die eruit komt donkerbruin is, duurt het ongeveer 12-16 quarts om de nieuwe vloeistof kersenrood te laten worden. Zorg ervoor dat je een DOORZICHTIGE uitlaatslang gebruikt zodat je de kleur van de ATF die eruit komt kunt controleren.

Je kunt de OBD-poort overbruggen om het ATF-dashboardlampje te laten branden wanneer het tijd is om het vloeistofpeil te controleren, maar je moet er vrij dichtbij zijn als je precies toevoegt wat je eruit haalt.

DEWFPO

#13 ·
Bedankt voor de feedback jongens.
Ervaring is altijd de beste leermeester, als ik maar vaker zou kunnen luisteren.

De doorzichtige buis is een geweldige tip!
Ik dacht dat ik de oude vloeistof in een oude 5Qt motoroliekan zou laten lopen, zodat ik vrij nauwkeurig zou weten hoeveel er elke keer werd uitgepompt. Dan zou ik dat kunnen aftappen voor de volgende cyclus.

#14 ·
Je hebt geen 5 gallons nieuwe vloeistof nodig, ik herinner me dat een paar gallons alles was wat ik nodig had. Volgens de FSM is het bijvullen van het systeem, inclusief een nieuwe (droge) koppelomvormer, slechts 6 quarts, dus 8 quarts zou je wat extra moeten geven om alles te spoelen. De lege emmer van 5 gallon voor een opvangbak is alleen voor het gemak en minder rommel; de vloeistof komt er met behoorlijk wat druk uit en als je een gewone olieopvangbak gebruikt, spetter je waarschijnlijk ATF over je hele vloer. Je moet de motor nog steeds ongeveer 60 seconden per keer laten draaien, hem afzetten en meer ATF toevoegen en herhalen. De automatische transmissie-oliepomp is zeer efficiënt en pompt ATF vrij snel naar buiten. Je wilt hem niet droog laten lopen, alleen laag en dan bij elke iteratie bijvullen. Deze procedure doet het vrij goed om de oude vloeistof met de nieuwe eruit te duwen en zo min mogelijk te mengen. Het is vrij duidelijk wanneer alle oude ATF eruit is, omdat de vloeistof die uit de retourleiding van de koeler komt, vrijwel meteen helderrood (nieuwe vloeistof) wordt. Ik laat hem daarna altijd nog minstens een cyclus draaien om er zeker van te zijn.

Beantwoordt dit je vraag?

#15 ·
De totale atf-capaciteit van de A750F ligt tussen de 11 en 12 liter.

#17 ·
Heeft iemand een foto van de transmissieleiding naar de koeler? Ik ben van plan dit zelf te doen en wil gewoon een idee krijgen waar deze leiding zich bevindt. Wil niet het risico lopen de verkeerde los te maken. Bedankt Steve

#19 ·
1911 plaatste deze instructies een tijdje geleden in een andere thread en ik heb ze net opnieuw geplaatst en mijn 2 cent toegevoegd:

U kunt de aansluitingen op de OBD-stekker kortsluiten tussen CG (4) en TC (13). CG is pin #04 (bovenste rij, 4e van links). TC is pin #13 (onderste rij, 5e van links), en het lampje "A/T OIL TEMP" in uw dashboard gaat branden wanneer het 115 F bereikt en knippert als het 130 F overschrijdt.

Image

Nadat de juiste ATF-temperatuur is bereikt, doorloop dan een paar keer alle versnellingen, verwijder de niveaucontroleplug van de onderkant van de transmissie-oliepan en voeg de juiste ATF toe via de zijvulpoort met een handpomp totdat deze net uit het niveaucontrolepluggat druppelt. Plaats de niveaucontrole- en vulpluggen terug en u bent klaar.

Of u kunt elke druppel die u eruit hebt gehaald en elke druppel die u erin hebt gedaan meten en ervoor zorgen dat deze in evenwicht is.

DEWFPO

#20 ·
Hallo allemaal

Slechts een idee?

- Twee emmers hebben, een gevuld met schone transmissieolie en een leeg.
- Een slang van de transmissiekoeler naar de emmer met schone transmissieolie aansluiten.
- Een slang die van de transmissie naar de transmissiekoeler ging, in de lege emmer haken.
- De FJ laten draaien totdat alle schone olie is opgezogen.

Conclusie:
Geen probleem met de pomp die droogloopt en het transmissieoliesysteem moet zoveel mogelijk worden doorgespoeld.

Wat vinden jullie hiervan?

George

#21 ·
Hallo allemaal

Gewoon een idee?

- Twee emmers hebben, een gevuld met schone transmissieolie en een leeg.
- Een slang van de transmissiekoeler naar de emmer met schone transmissieolie aansluiten.
- Een slang die van de transmissie naar de transmissiekoeler ging, in de lege emmer haken.
- De FJ laten draaien totdat alle schone olie is opgezogen.

Conclusie:
Geen probleem met de pomp die droogloopt en het transmissieoliesysteem moet zoveel mogelijk worden doorgespoeld.

Wat vinden jullie hiervan?

George
Denk niet dat het zal werken; de ATF-pomp pakt op uit de carterpan. ATF in de koeler wordt door de pomp aan de inlaatzijde doorgeperst en/of loopt door de zwaartekracht terug naar de transmissiecarterpan.

#22 · (Edited)
Eindelijk kom ik hier weer aan toe... Ik heb deze procedure in het weekend gedaan, dus voor iedereen die het ook wil doen, hier is wat je nodig hebt:

16 qts WSATF van je dealer.
een lege 5qt oliekan die het kleine doorzichtige deel en qt-markeringen aan de zijkant heeft (de meeste olie kannen hebben ze)
ongeveer 4 voet 1/2"ID x 5/8"OD doorzichtige plastic slang
een trechter die in de slang past
(ik heb de slang en een 1/2 pint trechter bij HD gehaald voor ongeveer $10 in totaal)
een korte lengte doorzichtige slang (3/8" denk ik) om de oude vloeistof af te tappen.
een 24 mm ringsleutel om de vulplug los te draaien.

Procedure:
Begin met het openen van de vulplug met de sleutel, deze zit aan de passagierskant aan de achterkant van de versnellingsbak. Maak hem schoon en zet hem opzij.
Vanuit het motorcompartiment loopt u de 1/2" slang van het midden van het schutbord terug naar de vulpoort, waarbij u hem uit de buurt van de uitlaatpijp en de katalysatoren houdt. De 5/8" OD past vrij goed in de vulpoort en mag er niet uitvallen als je er ongeveer 3/4" in duwt. Ik heb er maar zoveel in geduwd en het lekte niet tijdens het vullen. Bevestig je trechter aan het andere uiteinde van de slang en plak hem vast met wat elektriciteitstape voor het geval dat.

Zoek en verwijder de zwarte slang op de onderste lijn van de radiator, dit is de retourleiding naar de versnellingsbak. Plaats nu je doorzichtige slang op de radiateur nippel. Als hij strak zit, heb je geen klem nodig, want er is heel weinig druk. Doe het andere uiteinde in je lege 5 qt kan.

Start nu je motor en kijk hoe de oude vloeistof in de kan gaat. Het zou ongeveer 10-15 seconden moeten duren om 2 qts te dumpen. Stop de motor en doe zoveel nieuwe vloeistof terug door het in de trechter te gieten. Herhaal dit totdat je alle 16 qts hebt doorlopen. Zorg ervoor dat je elke keer dat je iets dumpt, precies zoveel terug doet. Tegen de tijd dat je alle nieuwe vloeistof hebt doorlopen, zou de oude vloeistof die eruit komt er ook nieuw uit moeten zien...

Maak nu schoon, doe de plug er weer in, de retourleiding op de radiator en maak een proefrit.

Dit is uit mijn geheugen, dus als ik iets vergeten ben, post dan...
Hope it helps..

#25 ·
Eindelijk kom ik hier weer aan toe... Ik heb deze procedure in het weekend gedaan, dus voor iedereen die het ook wil doen, hier is wat je nodig hebt: ... Dit is uit mijn geheugen, dus als ik iets vergeten ben, post het dan... Ik hoop dat het helpt...
bartt, Geweldige post. Ik weet zeker dat dit minstens een paar mensen geld zal besparen en hen het nodige vertrouwen zal geven om aan te pakken wat de dealer een overdreven ingewikkelde procedure noemt. Dank u.

#24 ·
#26 ·
Ik begrijp alles wat je zei. Het enige waar ik een foto van zou kunnen gebruiken, is de slang die ik van de radiator moet verwijderen. Ik wil niet de verkeerde slang verwijderen. Hoeveel kosten 16 quarts AT-vloeistof eigenlijk bij de dealer?

#27 ·
Ik begrijp alles wat je zei, het enige waar ik een foto van zou kunnen gebruiken is de slang die ik van de radiator moet verwijderen. Ik wil niet de verkeerde slang verwijderen. Hoeveel kost 16 liter AT-vloeistof eigenlijk van de dealer?
Open de motorkap en kijk naar de achterkant van de radiator. Aan de bestuurderskant zitten 2 kleine zwarte slangen die van de zijkant van de radiator komen. Er is er een aan de bovenkant en een aan de onderkant. De onderste (de retourleiding) is degene die je wilt. Ik denk dat de vloeistof ongeveer $7 per quart kostte van de dealer. Ik begrijp dat er nu een paar andere fabrikanten zijn (zoals amsoil), maar ik heb het net van de dealer gekregen..

#28 ·
Ik heb deze spoeling ook op andere voertuigen gedaan en daarbij ook de bovenste (ingang naar de radiator) slang gebruikt. U sluit gewoon uw grotere slang aan op de bovenste slang in plaats van op de onderste radiateur aansluiting.

#29 ·
Bartt,

Bedankt voor het uitleggen welke slang welke is. Ik ga ook voor de transmissievloeistof van de dealer. Gewoon om aan de veilige kant te blijven. Ik heb nog ongeveer 8000 mijl te gaan voordat ik dit onderhoud doe. Nogmaals bedankt Steve

#30 ·
16 quarts om de transmissie te spoelen en bij te vullen? Is de Toyota ATF-vloeistof niet ongeveer $7,00 per quart? Als dat het geval is, is het misschien wel de moeite waard om de dealer de extra $100 te betalen om het met de machine te spoelen.

-B

#31 ·
16 quarts om de transmissie te spoelen en bij te vullen? Is de Toyota ATF-vloeistof niet ongeveer $7,00 per quart? Als dat het geval is, is het misschien wel de moeite waard om de dealer de extra $100 te betalen om het met de machine te spoelen.

-B
Dealer wil ongeveer $300 om de verandering te doen... Bespaar $200, dat is een heel eenvoudige procedure.

#32 · (Edited)
verwijderd

#34 ·
Als een verdraaide ziel die ik ben, wil ik de olie vervangen door een olie die hogere drukken geeft. Vroeger was de truc om Ford-transmissieolie te gebruiken in onze hot rods met GM-transmissies voor wat meer 'oomph'. Naar verluidt verhoogde dit de hydraulische druk, wat resulteerde in iets stevigere schakelingen en minder slijtage aan de koppelingsplaten. En hoewel het misschien niet meer was dan een placebo-effect, leken de paar keer dat ik deze oliewissel deed, te resulteren in iets stevigere schakelingen. Naar verluidt was/is B&M automatische transmissieolie niets meer dan verheerlijkte, blauwgekleurde Ford-olie. Kan iemand de theorie bevestigen of ontkennen? Zo niet, kan iemand me dan vertellen of het mogelijk is dat hogere drukken inderdaad een negatief effect zouden hebben op de transmissie?

#35 ·
Dat zou geen goed idee zijn. Het gebruik van een niet-Toyota-transmissievloeistof zou ongeveer gelijkstaan ​​aan een bloedtransfusie met de verkeerde bloedgroep. De WS-vloeistof die in onze transmissies wordt gebruikt, heeft een lagere viscositeit dan de andere massamarkt-vloeistoffen. Als je stevigere schakelingen wilt, koop dan een vervangend kleplichaam of kijk of de afstemmingsapparaten de schakeldruklijn kunnen wijzigen.

• Like
Reactions: jorge
#48 · (Edited)
Dat zou geen goed idee zijn. Het gebruik van een niet-Toyota-transmissievloeistof zou ongeveer gelijkstaan ​​aan een bloedtransfusie met de verkeerde bloedgroep. De WS-vloeistof die in onze transmissies wordt gebruikt, heeft een lagere viscositeit dan de andere massamarkt-vloeistoffen. Als je steviger schakelen wilt, koop dan een vervangende klepbehuizing of kijk of de afstemmingsapparaten de schakeldrukkunnen veranderen.
Deze jongens ( IPT Performance Transmissions koppelomvormers en transmissieonderdelen voor Ford-, GM-, Chrysler- en importvoertuigen maken een klepbehuizingskit voor de 5AT's in de FJ die je sneller en steviger schakelen geeft. DEWFPO
Ik heb een Tacoma met de A750F 5-speed automatische transmissie... hetzelfde als de FJ.

Hoe dan ook, ik heb hem onlangs uit elkaar gehaald en mijn klepbehuizing naar IPT gestuurd... 48 uur later had ik hem terug in de truck en gevuld met synthetische AMSOIL Universal ATF. IPT raadde die vloeistof aan, net als Gadget @ URD.

8 quarts vloeistof kwam eruit... dus ik vulde 8. Het vullen van de transmissie is eenvoudig. Ik pompte in ongeveer 5 minuten 2 gallons in met een penzoil-vloeistofpomp die ik bij een plaatselijke auto-onderdelenwinkel heb gekocht.

AMSOIL - Synthetische universele automatische transmissievloeistof (ATF)

Image

Image

De truck schakelt nu veel sneller en ik ben er dol op.:rocker:

Hier is het verschil in schakelen. Voor en na...

Voor.

Na.

#38 ·
Allereerst bedankt aan iedereen die de tijd heeft genomen om uw ervaring op te schrijven. Het maakt het een stuk gemakkelijker om deze dingen zelf aan te pakken.

Ik heb nog nooit een bericht gezien over de vraag of de zeef filtermedia heeft die vervangen moeten worden. Weet iemand het antwoord?

#40 · (Edited)
Ik heb instructies met foto's nodig :lol: de volgende persoon die dit doet, neem alsjeblieft foto's?
Allereerst wil ik bartt bedanken voor je onderdelenlijst voor deze klus en de instructies waren perfect. Slangen passen goed en hadden geen klemmen of iets nodig. Deze klus is net zo eenvoudig als het verversen van je olie. Hier zijn een paar foto's om te zien wat ik heb gedaan

Image

Hier is de onderdelenlijst: 16 qt. Toyota ATF WS transmissievloeistof.

Image

3/8 ID doorzichtige slang aangesloten op de onderste transmissieslangnippel die uit de radiator komt

Image

Dezelfde slang die uit de onderkant van de vrachtwagen in de fles loopt, meet de vloeistof die eruit komt

Image

1/2 ID doorzichtige buis getaped aan trechter en vastgemaakt met een rits om daar te blijven tijdens het vullen

Image

dezelfde slang in de vulplug gestoken, ongeveer een inch

Image

Hoe de vloeistof eruitzag in vergelijking met nieuw

Ik hoop dat dit helpt, deze klus is zo eenvoudig als maar kan

#510 ·
Graag gedaan. Ik ben blij dat ik eindelijk wat info kan geven in plaats van ernaar te vragen.
STEVE, ik lees dit in november 2020 en ben klaar om de spoeling in mijn 2012 FJ te doen. Ik zou graag de foto's willen zien om het proces beter te begrijpen en de leidingen te zien die ik moet aansluiten, maar om de een of andere reden zijn uw foto's van het forum verwijderd. Heeft u ze nog? Kunt u ze mij per PM of gewoon naar mijn e-mailadres hugofromusa@gmail.com sturen? Heel erg bedankt op voorhand.
Hugo

#45 ·
Sanderhawk - blij dat je de foto's hebt geplaatst, dat maakt het echt duidelijk.

#46 ·
Sanderhawk - blij dat je de foto's hebt geplaatst, dat maakt het echt duidelijk.
Bartt, bedankt dat je deze klus zo simpel laat klinken. Ik heb zoveel horrorverhalen hierover gehoord dat ik het bijna niet gedaan zou hebben. Toen las ik je bericht en je liet het gemakkelijk klinken, wat het ook is. Je onderdelenlijst en how to zijn top. Voel je vrij om de foto's naar de how to sectie te verplaatsen of ze hier gewoon te laten staan. Nogmaals bedankt Steve