Californië kan wetten aannemen met een simpele meerderheid. Dit betekent dat er een aantal echt radicale wetten worden aangenomen zonder logische manieren om ze te vervullen, en dat ze vervolgens worden ingetrokken als dat het geval is. Denk aan het EV-mandaat uit de late jaren 90 (toen gebeurde hetzelfde). Dat eerste mandaat resulteerde in de Honda- en Toyota-hybrides en de kortstondige GM EV1. Honda en Toyota gingen er volledig voor om eraan te voldoen. GM deed een symbolische poging met de EV1 en maakte er slechts ongeveer 1000. De andere OEM's besloten het gewoon af te wachten en niets te doen.
Als gevolg daarvan ontwikkelden Honda en Toyota effectieve systemen van de volgende generatie, waar alle andere OEM's geleidelijk van profiteerden (elektrische airco, elektrische stuurbekrachtiging, hybride technologie, enz.).
Die Toyota-hybrides worden doorgaans gebruikt als taxi's in de meeste Amerikaanse steden en halen routinematig 500.000 mijl op hun originele aandrijflijnen (astronomisch, vergeleken met de vorige taxistandaard, de Ford Crown Vic).
Toyota was nooit van plan tegen EV's te zijn, in feite werd het hele concept van hybride altijd beschouwd als de eerste stap naar elektrificatie, maar heeft volgehouden dat de hoeveelheid zeldzame, grondstoffen die nodig zijn om de hele nationale vloot om te zetten in volledig EV, niet in verhouding staat tot wat er wereldwijd (en voornamelijk uit China) beschikbaar is. Je kunt 90 hybrides bouwen voor dezelfde hoeveelheid grondstoffen als nodig is om 1 EV te maken.
We zullen zien wat CA doet tussen nu en 2035, maar alle indicaties zijn dat de autofabrikanten in de wereld het niet zullen kunnen halen, vanwege fysieke beperkingen buiten de schaal van ieders controle (zoals grondstoffen uit China), en dan zal CA het mandaat dienovereenkomstig aanpassen.
Wetten zijn bedoeld om de spreekwoordelijke naald te verzetten, maar als de naald te ver voor de realiteit wordt verzet, kunnen ze worden aangepast.